A 20 éves jubileumát ünneplő zenekar 2016-os stúdióalbuma
A Djabe zenekar 2016-os stúdióalbuma a tőle megszokott újító szellemben készült.
A korábbi Forward albumhoz képest, mely a Miskolci Szimfonikusokkal való együttműködésre épült, most sokkal inkább a zenekar akusztikus és fúziós vonala került előtérbe, helyenként megfűszerezve modern elektronikával. A 20 darabot, azaz dimenziót tartalmazó lemez keretes szerkezetű. Az elején megfogalmazzák a lemez koncepcióját adó dimenziók alapvetéseit, a 20. darab pedig filozofikus összefoglalása az elhangzottaknak és iránymutatás a folytatásra. A Barabás Tamás és Égerházi Attila által megkomponált felvételeket 9 improvizáció (Transition 1-9) köti össze. Ezeken az improvizációkon nem csak a zenekar alaptagjai, hanem Malik Mansurov (tar) és Kovács Sára (didgeridoo, fuvola) is közreműködtek. Barabás Tamás kompozíciói a tőle megszokott lendületes és sodró virtuóz darabok, az Égerházi Attilával közös kompozíciók a Djabe első időszakára jellemző lírai hangvételű felvételek.
Göbölyös N. László kritikája a lemezről:
“ Tudományos kísérletre invitálnak bennünket. Olyanra, amilyent nagyon sokan szeretnénk elvégezni, bármilyen külső vagy belső módszerrel: minél több tér- és időbeli kiterjedést akarnak feltárni előttünk. De nem kellenek hozzá űrhajók, szuperteleszkópok, sem pedig hadronütköztetők, csupán némi képzelet, no és öt muzsikus meg néhány másik, aki éppen arra járt. Ilyen „ meghívóval” kezdődik a Djabe új lemeze, a 20 Dimensions (a cím a borítón bináris kóddal is szerepel, 10100-ként), a képen pedig 12 kezet látunk akcióban (Kovács Ferenc duplázik, hiszen ő trombitát és hegedűt is megszólaltat). A sci-fi-szerű előszóval és a nem kevésbé rejtélyes lezárással, amelyre még visszatérünk, összesen 20 darabot hallunk, szoros összefüggésben egymással: 9 új darabot 9 „ átmenet” (Transition) köt össze. Ez utóbbiak az együttes és a társzenészek korábbi rögtönzéseiből születtek, és bár jó Djabe-szokás szerint nincsen két egyforma tempójú, felépítésű, hangulatú darab, mégsem mondható egyikre sem, hogy nem illik a többihez, így kerek egész: az új darabokat tekinthetjük úgy, mint egy-egy új dimenzióra való rácsodálkozás pillanatait, míg a Transition-ök az utazás ismeretlen izgalmát jelenítik meg. A Sensitive World lendületes, jazz-rockos darab, John Nugent közreműködésével, a Sunday Afternoon egy gyermekdal-szerű motívum köré épül, amelyet a Kovácsok, Feri és Zoli indítanak el egy míves zongora-hegedű duóval és ők is zárják le. A 4000 egy lassú, meditatív billentyűs darabnak tűnik csaknem két percig, amikor berobban Barabás Tomi basszusa, amely felpörgeti. Az már nem meglepő, hogy innentől kezdve egymást váltogatják az andalgások és a rohanások. A Space Castle-ben nincsen semmi „ űrszerű”, ellenben Földünk számos égtáját beleképzelhetjük ebbe a kozmoszba, a Balkántól az arab világon át Indiáig Motyán Tibor tabláival. Mindeközben a zongora és Ben Castle szopránszaxofonja a 70-es évek amerikai fősodrát idézi, miközben Banai Szilu megállíthatatlan világot teremt dobjain. A Waves From The System, amely Égerházi Attila gitárakkordjaiból bomlik ki, minden eddiginél szabadabb zenei asszociációknak és műfajváltásoknak ad teret. Tomi itt engedi el először, de nem utoljára aláírás-szerű „ slapjét” az öthúroson és a végén még egy kis „ pszichedeliát” is kapunk. Az Intermission-ben két korábbi népszerű Djabe-darab, a Jégvilág és a Life Spirit atmoszférája köszön vissza, az előbbi Feri méltóságteljes trombitájával, az utóbbi pedig Atti gitárjátékával, valószínűleg ez is hamar a kedvencek közé tartozik majd. Az Area 87-ben Tomi adja meg a hangot szintetizátorral, talán ez a darab, amely leginkább folytatása az elmúlt évek Djabe-irányvonalának, megspékelve egy kis Steve Hackett szólóval. A klang Attila legújabb hangszer-felfedezése, ebből az ötletből indult ki a Klang Song, az egyik legsokrétűbb és leginkább letisztult szerzemény a lemezen, kortárs kamarazenei mélységű. Tomi Come Here-je viszont a basszeros tipikus elszabadulásának hanglenyomata, amelyre akár táncolni, bulizni is lehet. És az „ átmenetek” között is akadnak miniatűr remekművek, például mindjárt az első, amely statikusan hemzseg a hangoktól: Kovács Sára, Feri lánya köszön be didzseriduval, apja úgy fújja a trombitát, mint Miles Davis az In A Silent Way-en, „ Ko” Zoli egészen avantgárd futamokat improvizál, a háttér-éterből még az elektromos gitár is megszólal. A másodiknak Malik Mansurov a főhőse, az ő tar-füzéreit egészíti ki Sára fuvolaszóval, a harmadikban ismét az azeri muzsikus „ tarol” hegedű-hívogatóra. A 4. Transition a kedvencem, valószínűleg azért, mert amit Malik Attila akusztikus gitárja és Feri hegedűje mellett előad, nagyon emlékeztet engem a Page-Plant duó „ egyiptomi kalandjának” légkörére. Az ötödik sejtelmes elektromos gitárjával korai progresszív rock is lehetne, ha nem úszna be ide is a tar. Mindig nagyon szerettem az olyan duókat, amelyekben egy zongora és fúvós hangszer szólalt meg, ezt a vágyamat elégíti ki a 6. apró mozaik. A 7-ben viszont az ember szinte azt várja, hogy mikor szól közbe Sipi, mintha csak a Ly-O-lay-Ale-Loyát hallanánk! Hogy milyen egy közép-európai és közép-ázsiai közös sirató, azt megtudjuk a 8. hegedű-tar hangokból. Az utolsó reflexió mintegy összegzése az utazásoknak. A leghosszabb is alig több 2 percnél, egy felesleges ütem sincsen bennük! A zárótétel, az Out of Dimensions, Atti zenéjével és a nyitányban is hallott Hans Petersen narrációjával a Djabe ars poeticájaként is felfogható. „ Ha elég messzire tekintesz, és legyűröd határaidat, közelebbről és sok látószögből látsz. Ezek a látószögek a dimenziók, melyeket korlátok nélkül ki kell próbálnod. A 20. dimenzió konklúziónak tűnik, de a 20. után a 21. következik. ”
Az album CD és DVD-Audio változatban is elérhető. A dupla vinyl kiadást bónusz felvétellel őszre tervezi a zenekar. A DVD-Audio változaton High Resolution Audio formátumban sztereóban és surroundban is meghallgatható az album.
24/96 MLP 5. 1 és 2. 0, 24/96 LPCM valamint 24/48 DTS hangsávok közül lehet választani.
A stúdiófelvételeket tartalmazó DVD-Audio lemez mellé egy DVD-Video korong is került a csomagolásba, melyen az album 2016. április elsejei lemezbemutató koncertjének egy órás verziója látható. Extra a lemezen a Transition-öket aláfestésként felhasználó film, melyet a zenekar a turnéi során rögzített Super8-as filmekből vágott össze. Ez az összeállítás nem csak azért érdekes, mert bepillanthatunk a kulisszák mögé, hanem a kilenc Transition egyben meghallgatható.
Tracklista:
DVD-Audio disc
Scientific Foreword
Sensitive World
Transition 1
Sunday Afternoon
Transition 2
4000
Transition 3
Space Castle
Transition 4
Waves From The System
Transition 5
Transition 6
Transition 7
Transition 8
Come Here
Transition 9
Out of Dimensions
DVD-Video disc
Scientific Foreword
Sensitive World
Intermission
Sunday Afternoon
Klang Song
Extra Dimensions
Come Here
4000
Space Castle
Video Extrák
Transitions screen film (14 minutes)
Album promo film (3 minutes)
A lemezen szereplő előadók:
Djabe
Tamás Barabás – basszus gitár, gitár, synth program
Attila Égerházi – gitár, gitár synth, djembe
Szilárd Banai – dobok
Ferenc Kovács – trombita, hegedű, szárnykürt
Zoltán Kovács – zongora
Vendégzenészek
Steve Hackett – elektromos gitár (14, 16)
Malik Mansurov – tar
John Nugent – saxofon (2)
Ben Castle – saxofon (8)
Tibor Mótyán – tabla
Sára Kovács – didgeridoo, furulya
Hans Peterson – narráció
Jelenlegi ára: 4 500 Ft
Az aukció vége: 2018-03-27 06:34 .
Megjegyzés küldése